Friday, January 7, 2011

# 36

hehe, kali ni aku nak cerita pengalaman aku tgk org bersalin, tgk secara live, dgn mata kepala sendiri, bukannya tgk video tau..tanggal 1/1/2011 aku mendapat anak sedara baru ataupun lbh tepat lagi anak sedara hubby aku, merangkap cucu umi yg ke-15 (hurm, patut anak aku jadi cucu yg ke-15, barulah nagm dgn no jersi bapaknya, hehe xkesahlah)....

aku dah lama dah tunggu saat2 ni, ye lah bukan selalu blh tgk org bersalin ye x?tgk baby kuar dari rahim ibu secara langsung..nak kata takut darah?Alhamdullilah lah, aku xde alahan pada darah2 nie, lgsung xde rs pening ataupun nk muntah atau seram sejuk..dlm kul 6, biras aku dibawa masuk ke labour room, aku agak2 dlm 6.30 mesti bersalin nye..haa, betul jangkaan aku, dlm 6.30 pm tuh, biras aku dh kontraksi & sakit sgt2, nk compare dgn aku, dia nampak lagi rileks lah, ye lah dah anak ke-3, huhu...aku dulu ms kontraksi siap cakar2 lengan hubby aku ( menurut kata dia lah, aku pn xingat ye la dh mcm separuh sedar time tuh sbb sakit sgt, ntah btk nth tidak, huhu)...

biras aku tgh push2, aku dah ready siap2 berdiri sebelah doktor lagii, ngalahkan assistant pulak..haha!!bila kepala baby dah keluar tu, aku makin bersemangat suruh biras aku push2 lagi bukan apa bimbang oo tgk kepala baby cm biru je..bila baby dah keluar dgn darah menyembur2 tuh, biru seluruh badan, xlama lps tuh  badan brtukar kemerahan..Alhamdullilah..rasa sgt takjub dgn kebesaran Ilahi, rs nk menangis pn ada, bukan apa terharu mengenangkan baby aku kat rumah, huhu & teringat masa dia dilahirkan..dlm hati aku berazam akan menjaganya dgn lbh baik dri yg sebelum ni..lagii baik,.nak dapat sorang anak bukan senang, bersyukur sgt baby aku sihat walafiat...tugas aku sekarang didik & jaga dia dgn baik2..berat tugas seorang ibu ni, kpd sesiapa yg  nk jadi ibu tu, fikir2kanlah...persiapkan diri dgn sebaiknya psl ilmu menjadi mak org ni..

yang pasti bila dh ade anak ni, dah xde istilah rehat utk kaum ibu ni, kalau dulu tidur malam ke pagi sampai berjam2 lamanya, bila dh ade anak ni, jangan kata sejam, setengah jam pn belum tentu blh tdo..tdo lena..jadinya tdo2 ayam je lah...mcm baby aku ni, lain lah sket dari baby2 lain (brdasarkan org tua kata & pengalaman dri kawan2 & org lain)...biasanya baby akan tdo sehari dari 10-12 jam, siang ke malam lah, baby hanya akan bgun bila pampers basah, lapar atau rs x selesa..mcm baby aku ni, penat nye bergandalah menjaganya...dari usia sehari lagi dia kurang tido...dua minggu pertama, dia tdo siang, bgn minum susu je, malam xyah ckp lah, berjaga dari maghrib-keesokan pagi...bayangkanlah sampai aku kna buat giliran plk dgn mentua aku nk menjaga cik puteri sorang ni.. aku mmg penatt 1 badan, bermula dgn lps brsalin kul 3 am, aku lgsung xtdo sampai aku discharge ward kul 6 pm keesokan...malam tu baby aku da start meragam hingga subuh, siang plk aku lagi la xleh nk tdo, nth le serba xkena dibuatnya, alkisahnya seminggu pertama tu aku blh dikatakn lgsung xtdo..

baby aku ni kalau menangis payah la nk pujuk suh berenti, demand lebih, huhu.. dah la kalau menangis sampai biru muka & kdg2 tu dia  berenti sendri sbb letih, kasihan sgt2..bukan setakat dia yg letih, mak bapaknya pn sama lah..skang ni pn samalah, cuma yg menangis tu dh kurang sket tapi payah nak tdo, purata dia tdo sehari 5-6 jam je dari pagi ke malam...xmcm baby org lain, tdo lame, kurang nanges, pendek kata mak bapak blh la jgk rehat sebentar...so, disini kesabaran seorang ibu yg plg penting..sebenarnya Allah SWT nk menguji mak bapaknya, sejauh mana  mampu bersabar & tabah...sbb nk menjaga n mendidik anak ni bukan tugas ringan , sgt  berat..lagi berat dri tugas CEO, dri tugas pengarah syarikat dll...

ade org bgtau aku ni dah jadi superwoman!haha, sbbnya dibahu aku ni tergalas tugas sebagi seorang isteri, seorang ibu, seorang pekerja & seorang pelajar!..bab yg belajar tu ramai org xsanggup bila dah berkahwin..tpi tu lah cabaran kan..


Trend skng ramai gak wanita berkerjaya yg lbh mementingkn kerja & xhiraukan pasal membina keluarga ni wpun umur dah lanjut ( yg berniat nk khwin tpi xde rezeki lgi tu lain cite, ni yg mmg xnak kahwin & yg dah kahwin tapi xnak beranak sbb nk jaga body) Walau sehebat mana pn kerjaya anda, walau tinggi mana pn pangkat anda, Selagi belum bergelar seorang isteri & ibu, tdk lengkap rasanye hidup seorang wanita. & masih tdk teruji dgn ujian yg sebenarnya selayaknya seorang wanita... 

TERIMA KASIH YG TAK TERHINGGA KEPADA MAMA YG BANYAK BERKORBAN UNTUK KAMI 5 BERADIK..LOVEEEEE U SOOOOOO MUCHHHHHHH!!

adiosssss


4 comments:

Siti Zuraini said...

Selagi belum bergelar seorang isteri & ibu, tdk lengkap rasanye hidup seorang wanita. & masih tdk teruji dgn ujian yg sebenarnya selayaknya seorang wanita...

love this words:)

Dhiya-Su said...

hehehe...malu2..cpt2 lah nie..sama2 kita menempuh ujian ini

Adhia Razak said...

Nak kawen jugakkk.... =( hihi.. =)

Dhiya-Su said...

hahaha, cepatlah akak kawenn, i xsabar nk g majlis u