Sunday, December 5, 2010

# 26


Ade sorang member aku ni, lelaki..dia kapel dh lame dah dgn kekasih hatinya tuh, dari form 4 lagi sampailah skang..kira lh sndri skng da umo 25..orang2 yg mendengarnya dn jugak kawan dieorg time skol musti respek giler babas kat pasagn ni sbb berjaya kekalkan hubungn yg trsgt lama tuh, umpamanya CINTA SEJATI la tuhh..kapel lama giler babas tapi sampai skang xkahwin2 lagi..mjur la jugak trbukak pintu hati laki ni nk bertunang dgn awek dia awal tahun ni..aku sbgai kawan de la jgk nasihtkan laki ni, xelok la kapel lame2 , khwin je la, skang bukan zaman nak kapel lame2 utk kenal aty budi...3 tahun lepas dia bgtau kt aku alsan dia xde duit, nk kumpul duit dulu..pastu die dh dpt kije gaji bagus la jugk da boley sambar keta import sebuah tuh..plus bonus lagii..

awek die pn dh kije jadi cikgu dekat 3 tahun gak..dua2 dh kije...tapi apesal laki ni lambat sgt nk mendrikan masjid dgn awek die dri skolah lagi ni..???...aku mmg ckup respek giler dgn awek die sggp tggu walau bertahun2, mmg memerlukan kesabaran yg sgt tinggi, n aku tahu bnyk dugaan yg ditempuh oleh awek die..1 je yg aku kureng dgn awek die terlalu percayakan laki ni 100%...hehehe...tang pompuan tuh aku mmg respek giler kentang kat die (sbb aku xkenal sgt pmpuan ni, so aku xtau sgt la peribadi dia cmne), tapi yg lelaki ni aku tahu ape yg die sdg alami, (rasa2 nye myb aku sorang je yg tahu)...jadi bagi aku secara peribadi, aku sket pn xrase respek pada prhubungan mereka yg memakn masa hampir 9 tahun tuh, n bagi aku laar, mungkin tiada istilah CINTA SEJATI itu pada laki tuh...

sbb nye?..lelaki ni sbnrnye sdg brperang dgn perasaan die sndri...dia sebolehnya X NAK KAHWIN dgn awek die..mcm2 sebab le xnak kahwin tuh,myb bosaan, myb ade perangai awek die yg die xberkenan n rasenye xboleh diubah or ape2 lar,tapi yg aku pasti die KALAU BOLEH nk kahwn dgn org lain TAPIII dia TAK TERGAMAK nak tinggalkan awek dia yg dia dh kenal sejak dri sekolah lagi...tambhn lagi, laki ni dh rapat giler babas ngn family awek ni ..(tu la org2 tua pesan, kalo hubngn tu mash mentah, msh hijau, kalo rs2 xde duit lagi nk khwin, xpayahla tunjuk muka sgt kat family psgn nak2 pompuan g rumah lelaki, sgt2 xelokk, kalo laki g rumh pmpuan okey lagi..).lagi la laki ni XSAMPAI HATIII nak break dgn awek dia...dia pernah ckp kat aku kalo mak dia tetiba xberkenan dgn awek dia ni, RINGAN BEBANAN yg dia rs, maknanya tnpa teragak2 dia akn break dgn awek dia ats alasan mak xsetuju, xkan nk lawan ckp mak yg melahirkn n mmbesarkan kita kn..?kang xpasal2 dapat gelaran ANAK DERHAKA..???..dan aku rase awek dia yg baik hati tu xkan la nak paksa gak laki ni kahwin dgn dia dah kalo org tua xsetuju..aku xpikir la awek dia BANGGA kalo dikatakan menjadi punca seorang anak jadi X TAAT pada org tua disebabkan CINTA..? BANGANG namanye tuh..hmm mungkin ni termasuk CINTA itu BUTA..org yg selalu ikutkn kata hati je yg xboleh terima hakikat benda2 camnih. kalo lah awek dia xleh terima hakikat yg laki ni akan dijodhkan dgn pilihan mak laki ni, jgn le dia wt cite yg bakal bini laki ni PERAMPAS..bukan ke dah FITNAH tuu mmburukn nama org lain yg dia sndri pn xkenal..nak pulak fitnh tu tersebar dri mulut ke mulut, haaa tanggunglah dosa ko sampai akhirat...siapa cakap kalau kapel bertahun2 lame tu WAJIB kahwin dgn psgn tu gak, JODOH tu ditangan TUHAN....ade jodoh ade lar, kalo xde tu, faham2 lah...

berbalik pd cite laki ni,kalo dia rs xsampai aty ke hapa baguslah sekurang2 nya dia xtinggalkn awek dia ni..maslahnya adekah dia SETIA..???...haaa, tang ni la yg akux bape suke, laki ni mmg XSETIA dgn awek dia..dia CURANG disebabkn persaan berbelah bahgi nya itu ler.. dia bgtau kt aku je psl ni..sbb tu ler aku ckp aku xrespek langsung dgn perhubungn mereka yg lama tuuu..org luar , kwn2 yg lain tgk cm xde mslh ape2 kan, tapi mane kita tahu konflik dalaman yg mereka hadapi, or yg INDIVIDU itu hadapi...hmmm, kalo diteruskan perkahwinan lelaki tuh terus dlm dilema, naya jugk kat awek dia sbb terbukti laki ni xsetia dgn awek dia..kalo xditeruskan, mula2 je aku rase naya kat pmpuan ni, tapi mn tahu suatu hari dia akn bersyukur kalo dia thu hakikat sebenarnya...inilah kot yg orang cakap setiap yg berlaku tuh ade hikmahnya....

dari pengalaman member aku yg lain berdsarkn kes member laki aku ni, die ckap kalo kapel bertahun2 lamanye nak2 dri skolh lagi, bila dah kahwin, bile kita dpt tahu de lagi perangai n sikap buruknye yg selama 10 tahun kapel tu kita xpernah tahu, rasa kecewa frust menonggeng , geram dn sakit aty tuh BERATUS KALI GANDA lagi nk dibandingkan dgn mereka yg baru2 kenal dan terus kahwin...sbbnye?kalo yang baru2 kenal cm lm setahun dua ke atau pilhan family ps 6 bulan terus kahwin ke, kita xkenal sgt psgn kita tuh, masa tuh fikiran n hati kita masih terbuka utk terima segala sikap baik n buruknya terutama lepas kahwin..sbb kita xterikat dgn perangai dia sebelum kahwin, ye lar sbb xkenal sgt kan...keslahan yg dilakukan pn mudah dimaafkan...semuanya baru fresh lagi...kalo da lame kapel, kita rs kita dh ckup kenal pasagn kita tuh, pdhla pas khwin bru tahu rupenya dia ni selama bertahun2 duk menipu kta ( cam kes laki ni dgn awek dia lar)...haa ape perasaan awek dia yg selama ni duk anggap laki ni SETIA je kt die selama 10 tahun kapel, rupe2nye da bape kali kena tipu...n xmustahil pas kahwin laki ni teruskn gak perangai dia..

hmm setakat ni aku doakan mereka dapat bersatu la hingga ke jnjg pelamin n semoga laki ni berubah la perangainya pas kahwin...ye lar, dh nk break dgn awek die xde KEBERANIAN...kalo da xberani tu, pandai2lah jaga persaan awek yg duk menanti dia selama ni..semoga berbaloi la pengorbanan awek dia ni yg PERCAYA kat dia 100%...kesimpulannya: kalo kita ttba xde jodoh dgn ex pasangan kita, betul la tuh ade hikmah disebaliknya jgn plk cepat nk melenting nk salahkan org lain, nk slahkn keadaan..xpasal2 dapat DOSA FREE je..renung2kan jugak silap diri sndiri n perkara yg berlaku tuhh..mungkin betul ex kita tu xbagus untuk kita tapi dia adlh YANG TERBAIK utk ORANG LAIN..okiess..pnjg lebar la plk, hehehehe
sekian, adiossss

2 comments:

wafa azman said...

hii..
accidentally read ur blog.
i thought u r too emotional when u wrote this entry. smell fishy, like u had/ have special feeling for that guy. hehee~ i used to be so close with my ex-bf famly, but we still broke-up. jodoh di tgn TUHAN Yg Maha Esa, date kite kawin semua tu dh tercatat dlm Takdir. ;D

Dhiya-Su said...

hii, mcm kenal..u rs mcm tu ke?xla, xde sbb nk emotional, haha sy kalo emo tulis xde baik cmtuh.betul la 'kalau ad jodoh, ade lah. kalo xde nk wt cmne' maksudnya jodoh tu ditangan Tuhan =))