Sunday, December 5, 2010

# 25



 ( FEBRUARI 2010)
Org kalo da dilamun cinta sgp buat ape saje kan demi utk mnggembirakan pasangan..yg banyaknye sgp berubah demi org tersayang,..kalo berubah ke arah kebaikan itu mmg digalakkan tapi kalo berubah ke arah sebaliknya itu mmg xpatot..pe yg aku nk tulis nie benda yg bt aku duk terpikir2 tpi xde lar smpai nk pecah kpale otak, cuma terfikir lar kan..yg berubah ke arah kebaikan time kapel, tapi bila dah putus, kembali pada yg asal..yg aku nk ckp nie benda yg aku biase tgk, aku biase dengar..cth yg plg ketara  ialah bila sorang pompuan yg freehair kapel dgn sorang mamat ni, then mamat ni suh dia pakai tudung, pompuan ni pn dgn sukarela pakai tdung, ye lar nk amik aty org trsayang la katakan, org kata berubah ke arah kebaikan lar tu, baguslah tuu....

tapi yg xbagusnye bile hubungn yg trbina tuh putus ditgh jalan, tetiba pompuan ni dgn selambanya buang tdung yg dipakai entah kemana....dlm aty aku ler: em xmalu ke pmpuan ni, nampak sgt dia pakai tudung smata2 kerana lelaki itu, or kerana seseorang, bila dah break, senang2 aty je buang tdung yg dipakai : menutup aurat tu kan benda WAJIB dlm ISLAM... x ke goyah pendirian org mcm nie..?dia dah buat sesuatu yg wajib n betul n bagus, tapi ttba plk bila dh putus, dgn tdung2 skali melayang bukan setakat kekasih je..seolah2 mempermainkan tuntutan agama plk ye...bnda ni mcm dh common zaman skng ni xpakai tudung, mcm aurat rambut tuh bukan ape2 padahal sehelai urat rambut tu dah kira 1 dosa kalo bukan muhrim tgk, kirelah sendri brape banyak helai rambut atas kepale anda itu n brape bnyk mata memandang...

kalo ckp cmnih,mcm xde pe2 kan tapi try wt perbandingn dgn SOLAT 5 waktu yg  hukumnya WAJIB...boley ke solat tu sekejap kita buat, sekejap kita x buat, ikut suka suki aty kita je....same ler cm pakai tdung pn....mcm pelik plk bila dgr org or artis2 ckp: biarlah sy pakai tdung bila dh dtg kesedaran jadi dgn ihklasnya sy akan pakai tdung xperlu dipaksa'..emm nampaknya org2 mcm ni xfaham hukum WAJIB menutup aurat itu..seolah2 dia ckp: biarlah sy solat bila dtg kesedaran itu dgn ikhlasnya sy akan solat'..hmmmm nampak x..?

ttba lak bagi tazkirah, hehe..sbnar2 nye yg aku maksudkan ialah, kalo dah berubah ke arah kebaikan tu, kenape perlu ditarik semula kebaikan yg dilakukan itu..nampak sgt pendirian org cmnih xtetap..lain ler kalo benda2 lain yg xjatuh hukum wajib...perkara cmnih org sekeliling boleh menilai yg kita jenis org mcmne, mungkin dlm kehidupan seharain ataupun pergaulan, org2 camnih pn jenis xtetap pendirian gak..pendapat aku jek ni..

kisah benar: aku de konfius dgn sorang minah ni, aku tanya la bekas kekasih minah ni, ex dia ni sbnrnye pakai tdung ke x..?laki ni jwb: asal2 ex dia mmg xpakai tdung, tapi time minah ni kapel dgn dia je minh tuh pakai tudng sbb dia yg suh(dgn bangganya ler tuh jwb, ceh, hehe)..aku pn terus bidas : ooo, pas putus terus buang tdung, tahniah sbb telah "berjaya" mengubahnya ke arah kebaikan..hehe...

dgn selamber laki tuh jwb lak: 

mcm tu lah kita boley kenal org ni mcmne, sbb tu ler i xkisah sgt xjadik kahwin dgn dia pn, mane2 pompuan terutama ex i ler, selagi xjadik bini i, i xamik peduli sgt, suka aty dia nk buat ape pn, dia nk kuar dgn laki lain pn i bagi green light, which iz kalo minah ni kuar bersuka ria dgn laki lain wpun dh de bf, kire mmg xde kpale otak le lbh kurang kootttt,

tambhn plk ex2 laki ni mmg jenis yg kdg2 pakai baju nampk lengan n ketiak (nk menunjukkan  kegebuan ke or kelemakan ke aku xtau ler), kunun seksi ler tu, 'lagi ler i xheran kalo xjadik kahwin, ye ler, dah separuh body tunjuk kat org lain kan, kalo i khwin dgn die, i dpt extra cket je lm 30% yg tinggal compare  dgn laki2 lain yg xkahwin dgn minah tu,faham xmaksudnye???... wwahhhhh terkedu aku mendengar jawapan bernas itu...laki tu menambah lagi: 

layanan yg dia bagi pada bekas kekasih dgn seseorang yg bergelar isteri sgt2 berbeza..antra langit dgn bumi..sbb nye dihatinya dn dimatanya, seorang isteri itu kedudukannya adalh sgt istimewaaa dn x boleh nk dibandingkan dgn ex2 kekasihnya wpun ex nya itu mungkin sahabat baiknya sendiri...
 oooooooooooo>tu je yg mampu aku ucapkan , sambil menyelami kata2 nye yg sgt mendalam maksudnya...ade pengajaran yg berguna tuhh utk masa depan n masa kini ...huhuhuhu....


*** INI ADALAH POST YG LAMA, HOPE XDE INDIVIDU YG TERASA HATI KE HAPA***

No comments: