Monday, July 18, 2011

# 59

Hiii, lewat aku update blog hri nih, xdela nk cite benda gempak pn..tpi sekadar saje suka2 lah kan nk menaip ( gian nk menaip la konon ni, proposal ape cite?kehkehkeh)..cite nye pd hari ni aku puasa, tpi aku mencipta sejarah sebabnye pertama kali aku puasa xbangun sahur, maknanya xminum lgsung walau seteguk air pn..sepanjang aku hidup ni, nilah pertama kali aku puasa x sahur..sungguh mcm xpercaya plk aku mampu bertahan sampai waktu berbuka , Alhamdulillah dengan xde lemah longlainya, aku diberi kesegaran olh Allah utk bertahan sampai ke Maghrib..klo ikutkn sejarah la klo awal2  puasa biasenye mmg aku jadi lembik, longlai dsb nye lah..

Alkisahnya, aku dah set alarm kul 5 am, tapi semalam aku tdo lambat dlm kul 2 am, so bila iphone ku berbunyik pd jam 5 am tu, aku celik mata tapi pastu aku pikir ngntook lar, 10 minit lagi aku bangun la sahur..hehe..apee, bukan setakat 10 minit, aku terlajak sampai sejam, siap bermimpi2 lagik, haha, bangun terkejut tgk jam dah 6.00 am, amik ko...huhu...

 Aku pn terase rugi yg amat lah , sbb sblm ni set dlm minda kalo xsahur xleh puasa ( ni klo kes puasa ganti lar, puasa bulan Ramadan tu xlah, tpi sblm ni aku xpernah xsahur kan)..lepas subuh tu, dah mcm xde mood la nk puasa sbb rs xlarat lah nk puasa sbb x sahur....tpi bila pikir2 balik, rs rugi plk, lagipn aku dh niat puasa sblm tdo kan..hurmm, ttba dpt keyakinan & kekuatan utk teruskan jugak lah berpuasa ( dlm hati : klo xlarat sgt, aku brbuka jek, klo blh tahan, tahan sampai waktu Maghrib ;))..Dipendekkan cite, Alhamdullilah aku mampu bertahan sampai Maghrib tanpa ada rs lembik longlai dsb..huhu, siap kuar rumah 2-3 kali lagi tu ;)

Aku pn mcm tertanya2 la jugak kan kenape wlaupun aku xsahur langsung tapi rs segar je ( org yg dah biase xsahur tu lain cite lah ye, harap maklum ;p)...jadi aku merumuskan 1-3 perkara lah...Yg pertama mungkin disebabkan corak pemakanan aku kebelakangan ni..akhir2 ni aku mmg kurang makan, kurang selera dsb...kdg2 bekfest aku xmakan, makan tghari plk lambat dlm kul 3-4 ptg..pastu ptg atau makan malam cuma makan roti/ benda2 ringan je bukan nasik...ntah la, xterase nk makan nasik huhu....jdi dh terbiase dgn perut yg lapar & lambat 'disuap'..... yg ke dua, mungkin sbb aku ade makan beberapa makanan tambahan aka vitamin...org kate makanan tambahan yg aku amik ni boleh mengenyangkan perut & mengurangkan rasa lapar..xtaulah betul ke x tu, heee ;P......Yang ke tiga mungkin jga sbb aku berdoa dri pagi-ptg mintak kekuatan dri Alllah SWT agar aku mampu bertahan hingga ke Maghrib (maklumlah first time lah katakan puasa x bangun sahur ).....Itu hanyalah agakan aku sahaja tapi yg pasti Alhamdullilah lah aku dpt menyempurnakan puasa aku pada hari ini  (^-^)

Juadah berbuka puasa aku pada hari ni...hurmmm hehe masakan simple je, selera kampung la katakan..tpi ptg tadi sempat kuar kejap g crik ' beldo' (dlm bahasa kelate) & kuih tanjung
(my feberet kuih)...

 Antara lauk & kuih2 nye

Telur pedas sguh menggiurkan

ni la ore kelate panggil 'beldo' atau agar2

Haa, ni plk kuih tanjung ye..ms kecik2 dlu aku slalu trsasul panggil kuih bunga tanjung haha

mjur la ade lagii..xsempat lar nk buat sendiri, sibuk duk melayan my baby yg mkin banyak ragamnya...penat weh jaga budak ni, bukan senang kut nk jaga baby ni lbh2 lagi yg jenis xreti nk duk diam, asyik nk bermain jek...xpelah, janji sihat walafiat tu yg penting.. ;))

Ni pn lewat mlm aku baru leh ngadap internet disebabkan nk tdokan cik dhiya lar...lepas die tdo barulah aku leh nk wt benda2 lain plk... da beres urusan aku, barulah leh baring di tempat beradu..hhuhu

Tu je lah yg aku nk cite pd pagi buta nih...okies, adiosss ;)

* Kerinduan pada encik suami *

No comments: