Friday, November 19, 2010

# 18

Menurut Hj Zainudin Ali dlm ruangan artikel ULFAH nya , beliau telah mencirikan diam kpd 9 kategori iaitu diam semulajadi, diam terpaksa, diam bodoh, diam malas, diam marah, diam merajuk, diam khianat & diam efektif...

Dlm banyak2 diam tersebut aku tertarik dgn DIAM KHIANAT yg brmaksud : 

seorang gadis trserempak dgn tunangnya yg sedang brcakap dgn seorang perempuan lain. Gadis itu spontan mmohon penjelasan tunangnya. Tunangnya menjelaskan itu urusan kerja dan sebagainya. Namun, si perempuan yang terbabit itu pula memilih utk berdiam diri. Orang yang BERNIAT JAHAT (merujuk kpd perempuan itu) tidak cuba menjelaskan keadaan sebenar yg berlaku. Sebaliknya dia memilih utk berdiam diri. Padahal dia tahu keadaan sebenar yg berlaku ttpi memilih utk berdiam diri supaya pihak satu lagi yg DIPERSALAHKAN. ini diam yang AMAT KEJI sekali (Hj Hj Zainudin, SOLUSI EDISI KE-25 , 2010)....Alhamdullilah sepanjang aku hidup ni aku xpernah lagi melakukan perbuatan diam khianat nie apetah lagi diam ni amatlah keji sekali..ish2 siapa2 yg pernah diam khianat ini bawak2 la insaf & bertobat...semoga sedar la kesalahn diri & kenapa org terasa sgt jelik & jijik dgn kamu....
aku jugak tertarik dgn diam efektif:
Diam yg baik sekali, diam yg berfikir utk mnyusun strategi. Kebijaksanaan org yg diam diam ubi nie dpt diliht dri kata2 yg keluar dri mulutnya. Bertenang seketika sebelum menyambung bicara. Diam ini melambangkan keperibadian yang bijak, mengelakkn diri dari dosa, mengelakkan ujub & takbur (Hj Zainudin, 2010)...dan aku memilih untuk DIAM EFEKTIF smenjak dri dulu lagi...
sekian, tQ wassalam (^_^)

No comments: