Wednesday, December 21, 2011

# 77

Dulu sy pernah trtanya2 kenapa ada manusia yang  menyombongkan diri, kenapa ada manusia yang lagi suka bergaduh dari berbaik, kenapa ada manusia yang suka mencaci, menghina dan menyindir org lain sesuka hati, kenapa ada manusia yang berhati busuk, kenapa ada manusia yang suka membangga diri bila bercakap seolah2 dunia ini dia yang punya..? & kenapa mesti sy 'kenal' atau terpaksa kenal org2 sebegini? Seseorang menasihati sy, usahla ditanya kenapa kepada kehidupan yang terjadi yang tidak kita ingini... Tidak akan ada jawapannya sebab hati manusia lain2, luaran nampak baik didalam Wallahualam.. Kita sebagai manusia pn xlepas dri buat silap kan..aku pn sama.. Cuma satu sahaja sy berdoa semoga diri ini tidak terikut2 dgn perangai2 x elok tu..

Biarlah orang maki hamun kita, kita sabar, biarlah orang mahu bergaduh dgn kita, kita sabar, biarlah org brbuat apa sahaja yg mereka suka, janji kita x ikut kelakuan negatif mereka... Sekiranya kita ada sakitkan hati orang & org trsebut da maafkan kita, Alhamdullilah... Mungkin sbb tu lah hidup kita brtambah aman damai sbb ada org yg maafkan kita dlm diam2 heehee.. Mmg kalo kita x maafkan org, bukanla brmaksud hidup org tu akan porak peranda, ooh tidak sekali2.. Siapa sgt lah kita ni kan utk sampai mcm tu sekali balasan dapat kat org yg kita x maafkan.. Diri sendiri pn banyak berdosa jgk... Betul x.. Lgipn kalau ada sesiapa yg pernah sakitkan hati kita atau apa2 je lah, ingat 1 je, Tuhan yg kita sembah hanya satu & Tuhan yg sama, Allah SWT... Percayalah Allah itu Maha Adil, Maha Mengetahui...

" apabila kita memaafkan seseorang, Insya-Allah ada org lain pula yang akan memaafkan kita"

" & jgnlah kamu memalingkan wajah dari manusia kerana sombong dan janganlah berjalan dibumi dengan angkuh. Sungguh, Allah tidak akan menyukai orang2 yg sombong dan membanggakan diri"

No comments: