Saturday, April 30, 2011

# 51

 Kesibukan sebagai seorang isteri, ibu & tgjawab trhadap urusan kerjaya & pmbelajaran kdg2 mmbuatkan aku terlupa pada beberapa perkara yg penting dalam hidup aku....antara perkara itu ialah teman/rakan/sahabat/member...Aku ade seorang rakan dri Ukm yang skg sdg cont study di Usm KK, kt tempat aku mngajar ni lah..Die adelah ex-crsemate aku ms di Ukm. Masa kt sane aku blh dikatakan agak rapat jgk lh dgn die..crsemate tu 1 hal. tmbah plk aku pernah tumpg tdo kt bilik die bbrapa kali.. ( Utk pengetahuan uols, aku ni nomad sket orgnye, skjp aku tdo blik org tu skjp bilik org neh, sbb nye? hehe..nk dating punya psl..kuikui.. ni dgn e-bf dlu ye, mane kenal lagi laki aku ms nih. huhu) ok brbalik pd cite asal...time tuh aku kenal bf die, die pn kenal bf aku (ex-bf)...

Kt cni, kwn aku tu menetap drumah sewa brsama dgn rakan2 aku yg lain..aku biase keluar/ makan2 dgn 2 org lagi kwn aku, dgn die jrg sket...Perkara yg trjadi pd tghari kelmarin sedikit mnyentap naluri aku. Bila aku dgn selambe brtanyakan rkn aku bila agaknye kawan aku yg sorang ni nk khwin dgn bf die yg kapel dri Ukm lagi tuh? Jawapn yg diterima mmbuatkan aku trlopong sekejap. ' eh, ko xtahu ke? die dh putus la dgn bf die tuh.. ' aku  ' haa?yg kt Ukm tuh? kenape?aku xthu pn'...lantas  aku brtanyakn si empunya bdn, & die ngaku dh 2 tahun die ptus dgn ex-bf nye..'whattt?? oh knape lah aku xtahu, sguh ketnggalan diri ini'..prbualan kami ringkas dgn nada brsahaja, tpi tba2 dgn xsemena2 aku mlihat kelopak matanya berair,.........'eh, die menangis?' aku brtanya didalm hati...dgn sedikit trgamam... Ya, die menyeka air mata yg jatuh mngalir ke pipi sambil cuba brlagak selamba....Aku pasti selama ini die x mnangis ddepan rakan2 yg lain & aku juga pasti selama ini air mata itu ditahnnya dripada mengalir didepan org lain ttpi didepan aku akhrinya tumpah jua...Oh Tuhan, aku trkejut & trpana...Perasaan sesalan mula mnjalar dihatiku. Hati kecil aku brdetik ' Oh teman, kenape aku hampir2 shaja melupakan dirimu, sdgkn dlu kita prnah brcerita apa saje brsama,....Maafkan aku teman...' Aku faham ape yg dirasenye kerna aku juga pernh mengalaminye, keadaan kami same cuma Alhamdullilah jodoh aku dgn suami aku kuat wpun trpaksa menempuh brbagai2 dugaan & halangan...MaSa x mngizinkn utk aku mnyambung biacra lbh lanjut dgnnya..cuma sblm aku melangkah, aku sempat brpesan kepadanya ' Berdoalah banyak2, ape yg brlaku anggaplah ia sebagai  pringatan Tuhan diatas kesilapan yg kita lakukan, jangan bimbang, mintk la dgn Allah, Insya-Allah awk akn brtemu jugak dgn jodoh awk suatu hari nnti'......Aku melangkah kaki brlalu dri c2 tpi didalm kepala otak aku nih msih trbayang kelopak matanya yg bergenang dengan air mata...........................................................

Itulah kdg2 kite sering tenggelam dlm masalh sendiri, kita merasakan masalh kita lh yg plg hebat, plg dramatik, tragis & seumpanya...kita mahu rakan2/ org yg kita percaya menyelami kedalam jiwa & hati kita agar mereka tahu betapa teruknya luka kita, & mngharapkan mereka utk ilangkn kesedihan itu tpi  mungkin kita terlupa adakalanye kita perlu mnyelami jiwa org lain/rakan sendiri trlebih dhulu tnpa perlu diminta...ssguhnya ade antara rakan2 kita yg lbh memerlukan diri kita....itulah namanye kawan kan.....

3 comments:

Adhia Razak said...

Dulu, kadang2 akak rsa sedih.. Kalau kawan2 tak ingat kite lg.. Bile kawan2 lupe, yang kite tengah keseorangan, bersedih.. T_T uuuuu...

Tapi.. skang akak dah paham dan trime.. Komitmen n kesibukan kawan2 yang menyebabkan mereka lupa kite seketika.. Plus, maybe diorg pun ada masalah lagi besar dr kite.. hehe.. Tak pe lah, yg penting kite sesama enjoy! (Gaya jambu maharaja lawak) =)

Dhiya-Su said...

hehe, ye la akak kan, puncanye ialah kesibukan 7 duk pikir mslh sendiri yg sentiasa brganti2....hurmm, hehe..eh akak tau x yg SHN da pindah g sebelah rumah sewa akak dlu?hikhik

Adhia Razak said...

Aah.. Dah lama kan? Sbelum die msuk lg budak2 ni dh kasitau.. hehe.. =)